Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering. Vilket tråkigt ord! Men det är kortare och snärtigare än "Få mina kunder att trycka oftare på den viktiga knappen", vilket är vad det i grunden handlar om.

En liten förändring av användarnas beteende kan få stora konsekvenser för din affär! Att få dina kunder att konvertera bättre kan ibland handla om att sälja mer aggressivt, men oftare handlar det om att på djupet sätta dig in i dina kunders situation. Om du kan förstå dina kunders vardag, deras beslutssituationer, deras viljor och behov, kan du lättare anpassa ditt budskap och utbud efter vad dina kunder verkligen vill ha.

Att lyckas med att optimera hur din webbplats konverterar kräver att du håller koll på flera samverkande faktorer. Strategi, data, analys, kundkännedom, kreativitet, ibland vilda gissningar, alla behövs för att effektivt hitta rätt åtgärder.

Vi brukar försöka börja från början. Vad är viktigast för din affär? Vad vill du sälja? Vad vill du ska hända? När vi har förstått de grundläggande affärsmålen (Effektkartläggning) vill vi skapa mätpunkter för att förstå hur måluppfyllelsen ser ut och för att kunna jämföra hur det förändras över tid. Vi vill också sätta upp tydliga delmål, så vi vet när det är dags att fira att vi lyckats!

Börja med något litet och överskådligt

Åtgärder kan handla om så enkla saker som att byta text i en knapp, byta bakgrundsfärg, byta ordning på textstycken eller hitta en bra bild. Det kan också handla om större saker som att bygga om ett helt flöde, så att det blir mer begripligt och lättanvänt.

Istället för att ta fram en lång lista på saker som måste göras, och göra allt på en gång, brukar vi förespråka att börja med något litet och överskådligt. Ta den idé du tror mest på, och testa den! För att kunna mäta effekten behöver du ett jämförelsetal. Den metod som brukar vara enklast och mest pålitlig är att A/B-testa. Det innebär kortfattat att du delar upp dina besökare i två grupper, en referensgrupp som inte ser någon förändring, och en testgrupp som istället ser förändringen. På så vis får du tydliga siffror på om förändringen fungerar eller inte. Gå vidare med vinnaren! Försök också dra slutsatser kring vad det var som fungerade, så att du kan använda slutsatserna till nästa åtgärd du testar. 

Gick det bra? I så fall, gå vidare med nästa punkt på listan! Gick det dåligt? Fundera på varför, och gör ett nytt försök!

Det går också att plocka ut enskilda delar, och fokusera på dessa lite mera intensivt. Du måste inte göra allt på en gång! Den bästa konverteringsoptimeringen är den som blir genomförd och får effekt, inte den som är så radikal och dyr att den blir liggande underst i priohögen. Ibland kan mycket enkla förändringar få stor effekt på hur dina kunder konverterar.

Tjänster inom konverteringsoptimering (CRO)

  • Kartläggning av kundresan
  • Effektkartläggning
  • Innehållsaudit
  • Användartester & A/B-testning
  • UX-design
  • UX-copy 
  • SEO
  • SEM
  • Mätkoncept (Google Analytics och Hotjar) 
  • Tillgänglighet

Läs gärna våra bloggartiklar om
UX-writing och microcopy

Hör gärna av dig till oss!

Kanske är det början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

/Mia Kim, VD & grundare