Konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering. Vilket tråkigt ord! Men det är kortare och snärtigare än "Få mina kunder att trycka oftare på den viktiga knappen", vilket är vad det i grunden handlar om.
En liten förändring av användarnas beteende kan få stora konsekvenser för din affär! Att få dina kunder att konvertera bättre kan ibland handla om att sälja mer aggressivt, men oftare handlar det om att på djupet sätta dig in i dina kunders situation. Om du kan förstå dina kunders vardag, deras beslutssituationer, deras viljor och behov, kan du lättare anpassa ditt budskap och utbud efter vad dina kunder verkligen vill ha.
Att lyckas med att optimera hur din webbplats konverterar kräver att du håller koll på flera samverkande faktorer. Strategi, data, analys, kundkännedom, kreativitet, ibland vilda gissningar, alla behövs för att effektivt hitta rätt åtgärder.
Vi brukar försöka börja från början. Vad är viktigast för din affär? Vad vill du sälja? Vad vill du ska hända? När vi har förstått de grundläggande affärsmålen (Effektkartläggning) vill vi skapa mätpunkter för att förstå hur måluppfyllelsen ser ut och för att kunna jämföra hur det förändras över tid. Vi vill också sätta upp tydliga delmål, så vi vet när det är dags att fira att vi lyckats!