UX-writing och microcopy – Små ord som gör stor skillnad

UX kommer från engelskans User eXperience och handlar om användarupplevelsen och UX-writing handlar helt enkelt om att skriva texter (UX-copy) som förbättrar besökarens digitala upplevelse. En UX-writer skriver texter för digitala kanaler och måste förstå besökarens syfte, för att med ord (microcopy) guida besökaren att framgångsrikt slutföra sina uppgifter i en applikation. Detta är en text som handlar om de små orden som kan göra stor nytta.

Vad är bra microcopy?

Bra microcopy bidrar till en användarvänlig och tillgänglig design genom att vara kärnfull, tydlig och lustfylld - det ska inte finnas några tvivel kring varför texten finns där. Den nya lagen om tillgänglighet till digital service innebär dessutom att bra microcopy inte längre bara är en fråga om en vilja att vara tillmötesgående eller en önskan om högre konverteringsgrad. Offentliga aktörer måste numera säkerställa tillgängligheten i sina digitala verktyg.  

Varför är microcopy viktigt?

För en produkt- eller siteägare är konverteringen viktig. Som produktägare vill jag att mina besökare ska göra något, exempelvis trycka på en knapp, läsa en text, fylla i ett formulär eller söka i ett sökfält. Microcopy är till för att stötta den processen. Det är mer troligt att besökaren lyckas med uppgiften, alltså konverterar, om uppgiften är smidig att slutföra och enkel att förstå. Har jag dessutom skapat ett litet leende på läpparna är det en vinst för oss båda. Bra microcopy kan göra hela skillnaden för din besökares upplevelse av din produkt och vara avgörande för hur väl din webbplats levererar. 

Var finns UX-copy någonstans?

Varje gång du använder ett digitalt verktyg, ett spel eller besöker en webbplats möts du av UX-copy. I bästa fall märker du inte ens av det. Några av många användningsområden: 

  • Knappar
  • Felmeddelanden  
  • Tool-tip  
  • CTA:s (call to action)
  • Formulär  
  • Meny och Navigation  
  • Instruktioner  
  • Länkar  
  • Notiser

Från sur min till ett leende 

UX-copy är ett utmärkt tillfälle att använda fantasin, ta till exempel ett felmeddelande. Det är aldrig kul att leverera dåliga nyheter, och ett felmeddelande är en dålig nyhet då besökaren gjort något som inte fungerar med den lösning du har. 

3 saker som jag brukar tänka på innan jag ska formulera ett felmeddelande: 

  1. Vad är felet?
  2. Hur ska användaren agera för att göra rätt?
  3. Kan jag som UX-writer vända känslan till något bättre?

Beskriver jag detta för användaren på ett kortfattat och tydligt sätt, kan jag guida besökaren att göra rätt, och med lite finess och känsla kan jag dessutom minska eventuell irritation hos besökaren. Ett bra exempel är Mailchimps registreringsformulär.

1. Ett "glädjande" felmeddelande

Mitt valda användarnamn är tyvärr upptaget. Trist, men personligen tycker jag inte det känns så tråkigt efter att ha läst felmeddelandet.

2. Guidande vid val av lösenord

När jag ska välja mitt lösenord blir jag guidad i att välja ett starkt lösenord och därmed undviker jag att få ett irriterande felmeddelande. 

3. Tydligt när jag har gjort rätt

Det är tydligt att jag lyckats skapa ett korrekt lösenord och jag upplever det enkelt och trevligt.

Vi har hjälpt flera av våra kunder med microcopy och på det sättet ökat konverteringsgraden av deras applikationer. Ett exempel är PRI:s justeringar på microcopynivå som ökade inflödet besökare till nyheter och artiklar från startsidan med 88%, vilket är en viktig konvertering för PRI.

Vill du få hjälp med att öka din konvertering mha riktigt bra UX-copy? Kontakta oss så tar vi en digital fika och pratar mer.

Karolina Södergren
Strateg och Projektledare på Sublime

Hör gärna av dig till oss!

Kanske är det början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

/Mia Kim, VD & grundare