Tillgängliga webbplatser tar ett stort steg framåt
Den 23 september 2020 träder lagen om tillgänglighet till digital offentlig service i kraft på befintliga hemsidor. Lagen gäller all offentligt finansierad verksamhet och berör därmed flera av våra kunder. Handelshögskolan i Stockholm, SOS Alarm och TSN är några av våra kunders webbplatser som nu blivit mer tillgängliga.
Lagen säger att webbplatsen ska vara “möjlig att uppfatta”, hanterbar, begriplig och robust. För att uppnå detta har internationella riktlinjer tagits fram Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). WCAG innehåller ett stort antal riktlinjer för tillgängligt innehåll på webben och minst 50 av dessa skall uppfyllas. Vill du ta del av alla rekommendationer besök https://webbriktlinjer.se/riktlinjer/.
“Inclusive design doesn’t mean you’re designing one thing for all people. You’re designing a diversity of things so everyone finds a way to participate.”
För att uppnå alla krav krävs ett samspel mellan teknik, UX/design och det redaktionella arbetet. Låt oss ta ett exempel! En läsare av denna blogg som använder skärmläsare kan naturligtvis inte se bilden ovan. Enligt de nya kraven på tillgänglighet ska därför en sådan besökare istället få en alternativtext (alt-text) uppläst, som förklarar vad bilden föreställer. En seende person kan se att bilden föreställer ett glatt gäng från Sublime som gör sitt bästa för att lösa ut leken Knuten, och den informationen måste alltså framgå i alt-texten. Detta innebär dels att publiceringsverktyget måste innehålla en teknisk lösning som möjliggör att bildens ”alt-attribut” kan användas och dels måste författaren, än så länge, även skriva en text som beskriver bilden. I en när framtid kommer förmodligen alt-texter genereras automatisk mha tillförlitliga AI-lösningar. Bilden ovan läses upp av Microsofts AI-lösning som person, utomhus, vatten, personer (just Knuten behöver den nog lära sig mer om 😊).
I de flesta av våra lösningar har det sedan länge varit möjligt för redaktören att lägga in en alt-text på bilder, även om detta sällan använts i den utsträckning som vore önskvärd. För att förbättra detta har vi nu lagt in en varningsfunktion i koden, så att en redaktör som försöker publicera bilder utan alt-text får en varning. Ett ännu bättre alternativ är förstås att redaktören själv ser nyttan av att ha en webbplats med hög tillgänglighet. Därför har vi hållit flertalet utbildningar kring detta under våren.
Förutom den rena kunskap du behöver för att skapa tillgängligt innehåll, är det ytterligare en sak jag försökt trycka på under dessa utbildningstillfällen och det är en vilja till inkludering. För att ta ett exempel: Till en nära väns bröllop fick jag äran att klippa ihop en film från möhippan för att visa under festen. Med på både möhippan och festen var en annan nära vän som är blind. För att hon skulle kunna ta del av filmen behövde jag göra en ”voice over”, alltså lägga på en röst som pratade igenom filmen och förklarade vad som hände visuellt. (Det var nog en av de sämre ”voice overs” som någonsin gjorts, för jag låg hela tiden lite efter det som hände i filmen. Men det fyllde ändå sitt syfte.) Det blev en helt annan upplevelse att spela upp den här filmen på bröllopet än det annars skulle varit och framförallt handlade det om inkludering.
”En dåligt formulerad alt-text är fortfarande 100 gånger bättre än ingen alt-text.”
Jag tycker det är intressant att lagen även till viss del tar upp viljan till inkludering. Förutom att uppfylla kraven i den nya lagen ska webbplatsen även ha en Tillgänglighetsredogörelse som beskriver hur man uppfyller tillgänglighetskraven. Det ska även finnas information om material som ännu inte är tillgängligt och en möjlighet för besökare att påtala eventuella brister.
Även om lagen ännu bara omfattar offentlig verksamhet så finns det all anledning för alla att se över hur tillgängliga webbplatser de tillhandahåller. Förutom att skapa en bra användarupplevelse för så många som möjligt kommer Google belöna en tillgänglig webbplats (SEO).
Det ska bli mycket spännande att se hur tillgängligheten fortsätter att bli bättre och bättre online både genom hårda krav men också genom en ökad förståelse att detta är något alla tjänar på.
Madeleine Kalin
Teknisk projektledare på Sublime