SOS Alarm - ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har fått en uppdaterad och tillgänglighetsanpassad webbplats - tillgänglig för alla! Med höga krav på tillgänglighet för information riktad till allmänheten och en målbild om en ökad försäljning av SOS Alarms tjänsteutbud inleddes projektet mellan Sublime, SOS Alarm och designbyrån Ohmy under våren 2022. Efter flera iterationer av utveckling, analys, design och testarbete lanserades den nya webbtjänsten i april och nu fortsätter arbetet med att ytterligare spetsa till webbplatsen för maximal tillgänglighet.
Sublimes samarbete med SOS Alarm har pågått sedan 2012 och vi har under årens lopp arbetat löpande med att förädla SOS Alarms digitala kanaler. Vi samarbetar tätt ihop med SOS Alarms IT-avdelning för att hela tiden säkerställa en tillgänglig och säker kanal för kommunikation riktad till allmänheten såväl till de företag som nyttjar SOS Alarms tjänsteutbud. Utöver arbete med den publika webbplatsen har vi ansvaret för att förvalta och vidareutveckla SOS Alarms intranät.
Både webbplats och intranät nyttjar Optimizely CMS som nav i lösningarna. Ett CMS som erbjuder redaktörer ett lättanvänt verktyg för att underhålla webbplatsen och borgar för en hög säkerhet.
Webbtjänsten innehåller utöver en mängd information även integrationer med bakomliggande system som Microsoft Dynamics, SOS Alarms App, Matomo statistikverktyg m fl.
Projektet med den nya webbplatsen har involverat både IT, Affär och Kommunikation på SOS Alarm, som alla har ett intresse av en väl fungerande och driftsäker webbplats. Kraven på tillgänglighet är höga vilket inneburit en hel del arbete både vad gäller tekniska anpasssningar men även en stor arbetsinsats från SOS Alarms redaktörer, att skapa innehåll med stor räckvidd.
I projektet har vi ansvarat för:
- Projektledning
- Kravinsamling
- Frontendutveckling
- Systemutveckling
- Tillgänglighetsanpassningar
Designbyrån Ohmy ansvarade för design och innehållsstruktur.
Besök webbplatsen här www.sosalarm.se.