Hur ser ett effektivt intranät ut i dagens digitala vardag?
Intranätet har länge varit ett viktigt verktyg för företag att kommunicera och samarbeta. Det har gjort det möjligt för företag att sprida information och hålla anställda uppdaterade om viktiga händelser, förändringar samt varit en samlingsplats för policys och andra viktiga dokument. Men med den snabba utvecklingen av teknologi och digitala verktyg, har intranätet fortfarande samma behov och syfte?
En av de största utmaningarna för intranätet är den ökande användningen av molntjänster och verktyg för kommunikation och samarbete. En bieffekt av att många företag idag använder verktyg som Microsoft Teams, Slack och Zoom för att kommunicera och samarbeta med sina anställda, är att det finns en risk att intranätet tappar sitt nyhetsvärde. Intranätet blir då en plats med låg relevans för den anställde.
En annan utmaning för intranätet är den ökande mobiliteten hos anställda. Många anställda jobbar idag från olika platser och behöver tillgång till information och verktyg, när som helst och var som helst. Detta kan göra det svårt för intranätet att hålla jämna steg med kraven på tillgänglighet och flexibilitet.
Företag behöver därför omvärdera sitt syfte med intranätet, vilka övergripande mål strävar vi efter? Behöver vi ens ett intranät? Svaret på den frågan är nog olika beroende på vad man lägger in i ordet intranät, men att tro att en Teams- eller Slackchatt helt ersätter behovet av intranät är att ta det ett steg för långt. Vi på Sublime tror det finns behov kvar, men vi behöver förtydliga intranätets ”nya” syfte. Är det att skapa kultur, förenkla och tideffektivisera eller förtydliga och strukturera? Förmodligen en kombination.
Pandemin tvingade oss alla att bli mer digitala och för många företag var det då Microsoft Teams eller liknande plattform verkligen sattes på prov. För vissa gick det bra, för andra har det varit, och är fortfarande, en utmaning. Idag är det sällan det tekniska som begränsar oss utan hur vi ska strukturera och administrera vår digitala plattform. Det faller tillbaka till de spelregler vi som företag vill sätta upp kring hur vi kommunicerar med varandra, och vilka processer vi följer. Verktygen ska sen hjälpa oss att förvekliga detta, men de är inte i sig själv lösningen.
Intranätet som en integrerad del av Teams
Microsoft Teams är för många företag idag det viktigaste verktyget för internkommunikation. Genom att låta Teams vara den digitala ingången till företaget kan vi skapa en relevant plattform - för alla. Teams unika möjlighet till integrering med andra Microsoft-produkter gör helheten till en svårslagen kombination. Möjligen är dess största nackdel just mängden lösningar och produkter – det blir lätt överväldigande. Här är därför några av de områden där vi gärna hjälper er.