Bostadsrätternas nya webbplats

Medlemsorganisationen Bostadsrätterna har haft en webbplats i många år i en lösning som fungerat som ett kombinerat webbpublicerings- och CRM-verktyg. Eftersom hela lösningen har varit kundunik har Bostadsrätterna upplevt svårigheter med att kunna anpassa den till förändrade behov. Strategin bakom den nya webbplatsen syftar till att förbättra informationen till befintliga och potentiella medlemmar samt förstås konvertera besökare till att bli medlemmar.
Ett problem tidigare var att Bostadsrätternas information var baserat på olika mediatyper, som t ex faktablad, blanketter, mallar, videos och FAQ (frågor & svar). För besökare (framför allt medlemmar) var det otydligt var de kunde hitta informationen eftersom utomstående inte kunde veta i vilken av de olika mediatyperna svaret på en viss fråga gömdes.
I stället för att ha mediatyper som en struktur för innehållet utgick Sublimes lösningsförslag från besökarnas behov av att söka svar inom olika ämnesområden. Ett ämne kan t ex heta ”föreningsstämma” med sökbara synonymer som ”stämma” och ”årsmöte”. Inom ett ämne kan besökarna läsa grundläggande fakta, ladda ned blanketter (t ex fullmakt) och mallar (t ex stadgemall) samt i visa fall se en video. Det kan också vara så att det aktuella ämnet har en kurs kopplat till sig, vilket skapar incitament att läsa mer om kursen och anmäla sig.



