Google Universal Analytics försvinner snart för gott - Vad innebär det för dig?

I juli 2023 kommer Google Universal Analytics (UA, kallas också GA3) att sluta samla in data. Det innebär att det redan nu är dags för oss som använder verktyget att börja planera för det skiftet.

Bakgrund

Googles Universal Analytics (GA3) har varit standardverktyget för insamling av användningsdata via Google Analytics sedan 2013. Hösten 2020 lanserade Google det nya verktyget “Google Analytics 4” (GA4). De flesta webbplatser som samlar in data via Google gör det dock fortfarande med hjälp av GA3, vilket alltså är den äldre versionen.

Kort om GA4

  • GA4 är inte bakåtkompatibelt med GA3, vilket betyder att man inte kommer att kunna använda GA4 för att analysera data som samlats in via GA3. Historisk data som samlats in via GA3 kommer enligt Google att lagras i (minst) 6 månader efter det att GA3 slutar samla in data (juli 2023).

  • GA4 samlar in data på ett annat sätt än GA3. En skillnad är att det grundläggande konceptet för mätning i GA4 är event, inte session som i GA3.

  • Fördelarna med GA4 är att det är en mer flexibel analysplattform och att rapportverktyget är mer kraftfullt. Man kan exempelvis välja attributionsmodell fritt för alla rapporter. Det finns också ett antal nya nyckeltal som är tänkta att mäta besökarnas “engagemangsnivå” (engagement).

  • Nackdelarna med GA4 är, förutom att det saknas bakåtkompatibilitet med GA3, att användargränssnittet är mer komplext. Det finns exempelvis färre färdiga standardrapporter i GA4 än det gör i GA3.

GA4 kan användas parallellt med GA3. Det är inte krångligare att skapa ett GA4-konto än att skapa ett GA3-konto. Man kan snabbt och enkelt generera ett “script” via Google Analytics webbplats, och sedan infogar man scriptet på sin webbplats. Så snart scriptet är inlagt börjar datainsamlingen. Om man vill sätta upp specifika typer av spårning så krävs det något fler steg (vilket det finns guider för).

Tips!

  • Om du vet att du ska fortsätta använda Google Analytics som ditt statistikverktyg så bör du så snart du har möjlighet installera GA4 för att börja samla in data. GA4 kan som sagt användas parallellt med GA3.

  • Om du inte är tvärsäker på att Google Analytics är det givna valet: se dig omkring och utvärdera andra verktyg. Ett exempel är Matomo, som blivit en alltmer populär produkt, med fördelen att du behåller ägande- och nyttjanderätten till den data som du samlar in. Du kan läsa mer om Matomo i vår artikel här. Två andra alternativ är Splunk och Plausible.

  • Använder du Googles Data Studio för att göra analyser så behöver du sannolikt göra om de framtagna rapporterna. Man kan förstås använda GA4 som en datakälla för Data Studio, men eftersom data samlas in på ett annat sätt måste rapporterna göras om.

  • Tänk på att om du har tagit fram skräddarsydda rapporter eller avancerade konverteringstrattar i GA3 så behöver de byggas om för att fungera med GA4

Första frågan man bör ställa sig är alltså: Är det självklart att gå över till GA4, eller finns det bättre alternativ?

Läs mer:
Dags att komma igång med Google Analytics 4 | Motillo

GA4 - Growth Hackers

Unversal-analytics-forsvinner-i-juli-2023

Hör gärna av dig till oss!

Kanske är det början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

/Mia Kim, VD & grundare