Vet du inte vad GA4 betyder? Det gjorde inte vi heller nyss!

De flesta kunder vi jobbar med använder Google Analytics för att mäta trafik och konverteringar på sina webbplatser. Det funkar i allmänhet bra, men om du har både en app och en webbplats, eller flera delwebbar, är det ofta svårt att få en samlad bild. Ett annat problem med Analytics är att det är svårt att följa användare mellan olika tjänster, plattformar och enheter, och därmed svårt att få en samlad bild av kundresan.

Dessa problem har Google försökt lösa med en ny version av Analytics, som släpptes i mitten av oktober. Google Analytics 4 (eller GA4) bygger vidare på en en produkt som tidigare hette Firebase, byggd för mobilappar, men den har anpassats för att hantera både webb och mobilappar, och flera olika datakällor.

Varför ska du bry dig?

Om du gillar att förstå dig på dina kunders digitala beteende så gissar vi att GA4 så småningom kommer att vara det analysverktyg du trivs bäst i. Det är fortfarande en ny produkt, och den känns inte riktigt redo att användas fullt ut, men nästan. Produkten utvecklas intensivt, och kommer att uppdateras löpande.

Det är enkelt att få koll på hur olika segment överlappar, och bygga användargrupper utifrån detta. 

Den stora fördelen är att GA4 ger dig ett bättre helikopterperspektiv på dina användares kundresa. Det är designat för att ge dig en snabb överblick över hur du får in, engagerar, konverterar och behåller dina besökare. Visuellt är det likt gamla Analytics, men strukturellt är det helt annorlunda. 

En till en början förvirrade detalj för den som är van vid Analytics är att det inte finns några vyer under din "property", det finns bara en vy. Däremot finns det betydligt fler rattar, spakar och knappar att pilla på för att få det precis som du vill ha det. Detta är också en stor fördel eftersom du snabbt kan sätta upp en egen detaljerad analys, baserat på precis de parametrar du är intresserad av, och visualisera dessa på flera sätt, vilket gör det lättare att hitta svaren du letar efter.

Det finns flera sätt att skapa dina egna detaljerade analyser, beroende på frågeställning.

En annan aspekt som Google själva lyfter är möjligheten till automagiska prognoser och churnanalyser (kundbortfallsanalyser). Google hävdar att Analytics 4 har "machine learning at its core", men om det är marknadsfluff eller om det skapar konkret nytta får vi be att återkomma till om några månader. Det återstår att se hur bra det här fungerar i praktiken. 

Du kan också aktivera Google Signals, vilket kortfattat låter dig ta del av googles användardata, för de användare som är inloggade på sitt googlekonto, och/eller har tillåtit personaliserade annonser. Detta har potential att ge dig detaljerade insikter om användarbeteende. Google planerar att med statistisk modellering extrapolera denna data till samtliga användare, men funktionen är inte lanserad ännu.

Allt är gjort av händelser

En stor skillnad med GA4 är att det inte är byggt kring sidvisningar, utan events (eller "händelser"). Detta är helt i linje med fokuset på användarbeteende, vad användaren gör blir det centrala, istället för att låsas vid det faktum att en webbsida oftast råkar vara uppbyggd av "sidor". 

Realtidsvyn är lite snyggare än förut, och kanske något mera användbar.

GA4 mäter en hel del händelser automatiskt, som sidvisningar, scroll, filnedladdningar, sökningar och liknande, men för att göra verktyget riktigt relevant för din affärsmodell krävs lite mer förarbete än i gamla Analytics. 

Du får helt enkelt definiera vilka händelser som är viktiga för dig (till exempel "Klick på stora gröna knappen"), så att du lätt kan spåra dessa. Det finns en mängd händelser som stöds av analysverktyget, men som du måste hjälpa Analytics med att definiera. Detta kan vara lite pilligt och tidskrävande, men ger å andra sidan mycket mer flexibla möjligheter till analys av dina affärsflöden än tidigare.

Vad ska du göra nu?

Det finns en hel del annat värt att nämna, men det vore ju synd om vi gör dig proppmätt på information, så här kommer en sammanfattning av det viktigaste istället:

  • Helikopterperspektiv på kundresan!
  • Inte riktigt redo, men nästan!
  • Bättre analysverktyg!
  • Vi rekommenderar: Börja testa! 

Om du bara har en webbplats, och redan använder Analytics, så bör du behålla din gamla rapportering ett tag till, men börja testa GA4. Skapa en ny "egendom", eller "property", i Analytics 4, så att du får in din data, och får en historik. Lägg gärna några timmar på att skapa events som är relevanta för dig, så att du kan spåra viktiga användarflöden och konverteringar. Sedan är det bara att leka loss med de nya analysverktygen, och gräva fram insikter.

Här hittar du en lite mer djuplodande analys.

Här hittar du en detaljerad guide till hur du skapar en GA4-property.

Hör gärna av dig till oss!

Kanske är det början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

/Mia Kim, VD & grundare