Mät mindre och agera mer

En stor fördel med att mäta vad besökaren gör i er tjänst är att ni får ett välgrundat resultat. Ni behöver inte längre spekulera i vad som fungerar och vad som inte fungerar, ni kan istället vara säkra på hur det egentligen ligger till. För att förbättra en tjänst måste man vara säker på att man gör rätt satsningar. Då måste man ha ett underlag som tydliggör hur nuläget ser ut. Det är en av de viktigaste anledningarna till att börja mäta - Att gå från tro och magkänsla till att ha ett underlag baserat på fakta, det gör stor skillnad.

Viktigast att agera på resultatet

När ni funderar på vad ni ska mäta är det viktigt att tänka på vad ni ska göra med resultatet, det ni mäter bör vara något ni kan agera på, något ni kan förbättra. 

I rubriken står det mät mindre och agera mer och med det menar vi att det inte är själva mätandet som är det viktiga. Det som är viktigt är att få fram ett resultat som fungerar som underlag att agera på. Tydligt definierade mätområden med sina tydligt formulerade mätpunkter gör det enklare att agera och få ökad effekt. Vad ni väljer att mäta ska baseras på vad ni har för mål och syfte med tjänsten. Tjänstens syfte och mål bör ligga i linje med verksamhetens övergripande mål. 

Att på allvar följa upp hur er tjänst fungerar i verkligheten är ett viktigt steg i att fortsätta och förbättra tjänsten och i förlängningen utveckla verksamheten i rätt riktning. Viktigt bara att se till att ni har ett tydligt syfte och mätbara mål med er tjänst så ni inte lägger tid, energi och pengar på att mäta och agera på fel saker.  

 Vi hjälper er gärna vidare, hör av dig så tar vi en digital fika och pratar mer.

Hör gärna av dig till oss!

Kanske är det början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

/Mia Kim, VD & grundare