Inbound marketing – Vad är det och vad gör man för att lyckas med det

Inbound marketing börjar bli ett allt mer känt begrepp bland marknadsförare och syftar till att attrahera besökare till er webbplats och fånga deras intresse.

Istället för att du som marknadsförare trycker ut ert budskap genom att exempelvis köpa in stora e-postlistor, skapa printkampanjer eller ringa kalla samtal (vilket idag kallas för outbound marketing), fokuserar man istället på att vara digitalt närvarande med attraktivt innehåll. Alltså, när dina prospekts har det behov/problem som ert företag, era tjänster, era produkter är lösningen till och faktiskt börjar söka - ska ni finnas där med relevant material.

Det handlar om att fokusera insatserna och syftet är att hamna på skärmen hos dem som faktiskt söker efter det som just ditt företag eller organisation kan hjälpa dem med. I sin enklaste form hjälper inbound marketing dig att lättare bli hittad digitalt, få leads att följa upp och att avsluta fler affärer.

Mycket av arbetet går ut på att skapa innehåll som är värdefullt för din målgrupp och dina potentiella kunder samt för att skapa intresse för er och ert budskap. För att framgångsrikt arbeta med inbound marketing finns det en uppsjö av metoder och verktyg, som man kan och bör ta hjälp av, men för att lyckas med inbound marketing finns det en sak som är superviktig:

Du behöver förstå din målgrupp!

Du måste veta vem det är som sitter framför skärmen och dennes behov och utmaningar. Det är det absolut viktigaste och första området att kartlägga för att bli framgångsrik när det kommer till inbound marketing. Missar man detta tenderar man att gissa för mycket och i slutändan skapar ni troligen inte det innehåll som riktar sig till de som ni vill ska lägga tid på att surfa runt på er webbplats. 

Tillbaka till senaste nytt